Profesori IV – Mihaela Păun

Nu cred că numele ei de familie mai e Păun, căci mi-a fost profesoară în urmă cu 15 ani și probabil s-a căsătorit de mult și la fel de probabil e să-și fi schimbat numele de familie, dar nu asta e important. Mi-a fost profesoară de istorie și cultură civică în clasa a șaptea, dar azi mi-am amintit de ea, căci pe lângă materiile școlare, m-a învățat și o lecție importantă de viață.

Da, mi-a plăcut cum a predat istoria și chiar rețineam lecțiile fără să mă mai obosesc să învăț acasă. Cea mai importantă lecție de la cultură civică a fost să învăț să accept și să respect oamenii care gândesc altfel decât mine.

Ca toată lumea, eram foarte încăpățânată și spuneam că e datorită zodiei, dar hai să fim serioși, majoritatea oamenilor sunt încăpățânați. Chestia n-are nicio legătură cu zodiile. Într-o zi profesoara aceasta mi-a explicat că nu se poate ca toată lumea să gândească la fel ca mine și că ar trebui să înțeleg asta și să respect opiniile altora. Dacă mie îmi place culoarea verde și altuia roșu, trebuie să înțeleg că e preferința sa și că din atâtea culori nu toată lumea trebuie să prefere verdele ca mine. Mi-a explicat că într-un conflict trebuie să înțeleg punctul de vedere al celuilalt și chiar să accept că aș putea greși eu, cât timp n-am dovezi clare care să îmi demonstreze opinia, dar să nu încetez să cred în ideile mele cât timp celălalt n-are dovezi clare că greșesc.

Îmi amintesc că chiar a doua zi am verificat teoria ei să văd clar dacă avea dreptate sau nu în ceea ce mi-a spus. Mă contraziceam cu o colegă la ora de fizică în privința rezultatului unei probleme și am ales să accept că e posibil să aibă dreptate ea, dar am continuat să cred că e corect ca mine până a venit profesoara și ne-a spus rezultatul problemei. Da, rezultatul meu era bun, dar important e că am învățat bine lecția de viață și o pun în aplicare mereu cu succes.

În altă zi ne-a întrebat profesorul de chimie dacă apa este acid sau bază. Unii au răspuns acid, alții bază, eu și un coleg am răspuns că și acid și bază, o altă colegă a  răspuns că nici acid, nici bază. Profesorul ne-a ridicat în picioare pe mine, pe colegul celălalt și pe colegă – cei cu răspunsurile corecte și ne-a spus că noi am dat cele mai stupide răspunsuri și că avem un minut la dispoziție să ne retragem cuvintele. Colega și-a retras cuvintele imediat de teamă să nu primească nota 4. Eu și colegul am refuzat să ne retragem cuvintele pe motiv că el afirma că era o tâmpenie ce spuneam noi, dar nu ne oferea niciun argument cu care să ne demonstreze că chiar greșeam noi. Ba chiar am propus să ne dea nota 3 dacă greșim, dar să ne explice de ce e greșit răspunsul nostru.  Pe lângă 5-6 note de 10, un 3 nu prea conta pentru noi. Important e că am acceptat că putea fi greșită varianta noastră, dar am continuat să ne-o susținem datorită faptului că profesorul nu-și argumenta cu nimic varianta lui. Până la urmă omul a mai adăugat un 10 la colecția noastră și ne-a cerut să-i explicăm de ce am refuzat să ne retragem cuvintele.

După asemenea testări ale cuvintelor profesoarei, am înțeles că avea dreptate și mi-a rămas în minte lecția de viață învățată de la ea și-i sunt recunoscătoare. Peste câțiva ani va veni rândul meu să-i explic această lecție nepotului meu și sunt convinsă că va înțelege și va învăța la rândul lui să respecte oamenii și opiniile lor, că va învăța să accepte că nu toți gândesc ca el, dar să nu renunțe la ideile lui până nu i se demonstrează că sunt greșite

Leave a Reply

