De ce citesc?

Fiecare artă are un farmec aparte care ne fascinează şi ne încântă, unele prin imagini, altele prin sunete sau cuvinte. Literatura, prin combinaţii uimitoare de cuvinte exprimă, în diferite cărţi, toate trăirile noastre, toate sentimentele, gândurile şi visele ce le-am simţit sau le putem simţi cândva, ne duce într-o lume specială, o lume pictată cu ajutorul cuvintelor, în care exprimarea şi expresiile sunt nuanţele culorilor acestei lumi.

Se spune că nu poţi exprima iubirea sau sentimentele în cuvinte, însă de ce nu? Cine stăpâneşte bine propria limbă, poate folosi cuvintele, cum un pictor foloseşte pensula şi culorile. Cu ajutorul cuvintelor putem da formă gândurilor noastre, aşa cum un sculptor îşi conturează o operă de-a sa, putem descrie o imagine din mintea noastră, aşa cum un fotograf ne expune lumea prin ochii săi şi prin obiectivul aparatului foto.

Se spune că între o carte şi un film cu acelaşi subiect, aceeaşi acţiune, întotdeauna cartea va fi mai bună decât filmul, însă asta e adevărat numai pentru că filmul e făcut aşa cum şi l-a imaginat regizorul când a citit volumul. Farmecul unei cărţi constă tocmai în faptul că imaginaţia fiecărui individ diferă, deci fiecare merge într-o lume a sa provocată de imaginaţia sa, cu ajutorul cuvintelor. Un film e mult prea neînsemnat în comparaţie cu imaginaţia noastră grandioasă. În arhitectură e nevoie de precizie, matematică, logică şi imaginaţie, însă cu ce e mai prejos literatura faţă de aceasta? Oare nu necesită şi literatura aceleaşi lucruri ca şi arhitectura sau orice altă artă?

Un coregraf exprimă prin dans ceea ce doreşte, un pictor prin picturile sale, un arhitect prin proiectele sale, un muzician prin melodiile sale, însă un scriitor poate exprima prin cuvinte absolut tot ce exprimă celelalte arte la un loc. Oare pot exprima orice artiştii ceilalţi, aşa cum poate un scriitor? Majoritatea artelor ne solicită simţul vizual sau auditiv, pe când literatura ne solicită imaginaţia, iar în imaginaţia noastră avem parte de toate simţurile noastre, nu doar de unul sau două, iar asta îmi dă senzaţia că literatura este cea mai spectaculoasă artă din câte cunoaştem.

Într-o lume în care oamenii ignoră importanţa cuvintelor şi se exprimă destul de jalnic, literatura ne oferă șansa, ca prin intermediul său, să exprimăm tot ce vrem din mintea noastră, noi cei care nu avem talent în niciuna din celelalte arte. Atuul cel mai mare al literaturii este faptul că e o artă ce poate fi însuşită, spre deosebire de artele ce necesită un talent special pe care e necesar să-l ai de la naştere, însă nimic valoros nu poate fi creat fără o imaginaţie impresionantă.

Particip la un concurs organizat de Libris.ro, libraria online cu cea mai variata gama de carti online, atât cărți in romana, cât și cărți în engleza, iar una dintre cerinţe este să scriu de ce îmi place să citesc, enumerând 10 motive. Care sunt acestea 10?

1. Fiecare carte reprezintă o lume nouă din orice perioadă de timp, iar uneori simţim nevoia să evadăm din limitele impuse de realitate,

2. Citind, mi-am format un vocabular frumos care mă ajută să-mi exprim corect gândurile oricând.

3. Îmi place să văd cum înţeleg scriitorii reacţiile personajelor create de ei, care au totuşi caracter uman, cât mai realist.

4. În lumea cărţilor se întâlnesc des noţiuni ca loialitatea nestrămutată, curajul, prieteniile pe viaţă, noţiuni care în realitate sunt extrem de rare.

5. Fiecare om are un drog al său. Unii sunt dependenţi de ţigări, alţii de alcool, de dulciuri, droguri, etc… Drogul meu este lumea cărţilor, fără de care viaţa mea ar fi aproape anostă, căci omul, conştient sau nu, trăieşte în rutină, aceasta dându-i un sentiment de siguranţă, de linişte, dar şi de plictiseală. Cărţile alungă plictiseala din viaţa mea şi combină elementul rutinei cu cel al noului.

6. Citesc pentru că îmi place să mă regăsesc într-o mică măsură în personajele cărţilor, ba chiar uneori, datorită acestora, realizez că am anumite caracteristici pe care nu le conştientizam.

7. Prefer oricând să citesc o carte antrenantă, alertă şi cu dialoguri sau situaţii amuzante, decât să vizionez vreun film comedie sau să citesc vreun banc de prost gust, cum sunt majoritatea în ultimul timp, deci citesc şi pentru că mă amuză, mă înveselesc.

8. Se spune că şi creierul este un muşchi care trebuie întreţinut, folosit frecvent pentru a fi mereu în formă bună, iar cărţile îmi antrenează mintea şi imaginaţia zilnic.

9. Din cărţi aflu mereu lucruri noi din diverse domenii ca medicină, construcţii, psihologie, sport şi multe altele, în funcţie de ocupaţiile personajelor despre care citesc.  Astfel, datorită cărţilor, am o cultură generală de care sunt mulţumită.

10. M-am gândit întotdeauna că dacă aş fi surdă probabil m-ar călca o maşină, căci întotdeauna întâi aud maşinile care se îndreaptă spre mine şi apoi le văd, dar oare dacă n-aş mai vedea cât de tristă ar fi viaţa mea fără cărţi? Ştiu, s-au inventat cărţi audio, însă nu au nici pe jumătate acelaşi farmec precum cele normale.

Cine mai iubeşte cărţile şi de ce?

118 thoughts on “De ce citesc?

  1. e bine ca vrea sa citeasca de la varsta asta. in felul asta isi dezvolta si vocabularul. ai avut o influenta puternica asupra lui 🙂

  2. da asa e
    copii vad ca incep abia la varsta asta sa citeasca
    poate mai tarziu vor citi carti de care citim noi:D

  3. Îmi aduc aminte și azi cu drag cum am început eu să citesc atât de mult, ca să zic așa: după ce-am văzut la sfârșitul clasei a 3-a o adaptare după ”Cei trei mușchetari” de Alexandre Dumas cu Chris O’Donnell și Charlie Sheen. Nu că nu cititsem până atunci nimic, dar filmul mi-a revoluționat total lumea cărților.

  4. deci imi doresc din tot sufletul sa castigi tu
    stiu ca am mai spus.o si o voi repeta ori de cate ori va fi nevoie:D
    mami,iti tin pumnii.stiu ca tu vei castiga:D

  5. n-am nicio indoiala ca tu vei castiga deoarece ai un foarte bun articol care are priza la public si e si foarte interesant

  6. Ma bucur sa vad ca mai exista oameni pasionati de carti…Frumos articol, felicitari !

  7. exista in lumea noastra multi cititori,multi scriitori
    iar cartile ne ajuta sa-i descoperim si asa ne vom face prieteni cu aceleasi pasiuni 😀

  8. Prieteni ne putem face chiar daca ei nu citesc , dar uneori e bine cand pot sa vorbesc cu o persoana despre citit si carti. ^^

  9. Mi-a placut mult motivele tale: scurt si la obiect, dar cu o insemnatate incredibila. Mult succes in continuare!

  10. În cărţi se găsesc prinţii curajoşi care înfruntă dragoni, în realitate ei fug şi de propria umbră. În cărţi sunt mereu persoane curajoase şi loiale după cum ai zis, cred că e unul din motivele principale pentru care citesc, ca să fiu într-o lume mai bună, cu oameni mai deosebiţi.

  11. Ce bine-ai punctat, Stefana, că-n cărți întotdeauna sau aproape întotdeauna e o lume mai bună decât în realitate; lumea cărților e un loc unde binele învinge răul sub toate formele

  12. Ai dreptate lifedreams8. Asa rar intalnesc oameni care citesc, si, cand ii intalnesc discutam asa entuziast despre carti.

Leave a Reply

